NYTTE
NYTTE
PERSONTRANSPORT «TAXI»
LØFT, LAST & TRANSPORT MED HELIKOPTER
LØFTEKAPASITET
Vi benytter helikoptre som dekker et helt spekter av behov. Mest brukt er Airbus H125 (tidligere kalt Eurocopter AS350) som har en løftekapasitet på ca 1 250 kg. I tillegg benyttes Bell 205 med løftekapasitet på 1 750 kg.
Løftekapasiteten vil variere med temperatur og høyde.
Er du i tvil om helikopter kan være løsningen, ta kontakt med våre medarbeidere for en uforpliktende prat om muligheter, løsninger og hjelp med planlegging av gjennomføring på en sikker måte.
LØFT OG MONTERING
I mange situasjoner kan helikopter være en god erstatning for en kran. Mobile kraner krever stor plass og må komme tett på, noe som ikke alltid er mulig. Helikopter er mer fleksible og har ikke samme behov for plass, og kan manøvrere lasten med stor presisjon dit den skal.
Ofte kombineres løft med montering av solcellepaneler, Jacuzzi, byggeelementer, antenner, skiheiser, master og mye mere, som krever særdeles stor presisjon og erfaring. Piloter med spesielle kvalifikasjoner utfører denne typen oppdrag slik at de utføres på en sikker, forsvarlig og effektiv måte.
LASTETRANSPORT MED HELIKOPTER
Lastetransport med helikopter utføres med lasten hengende under helikopter (underhengende). Dette er derfor en meget effektiv og presis måte å transportere gods på til steder lastebil eller kran ikke kommer til.
Typisk last som fraktes slik er materialer til hytte, storsekker med jord, grus, single eller pukk, mindre maskiner (og delvis større når de kan fraktes demonterte), containere og mere.
Hytter bygges ofte i vanskelig tilgjengelige områder og man kan da frakte alt av materialer og utstyr inn ved hjelp av helikopter. Alt fra betong til ringmur og gulv, byggematerialer, tak, torv, isolasjon, innredning, dører, vinduer (må pakkes godt) – og møbler.
Ved bruk av helikopter sparer man terrenget for tunge kjøretøy og hjulspor, samt at transporten tar svært kort tid, og deretter kan stillheten atter senke seg, og miljøet bespares maksimalt.
BETONGTRANSPORT MED HELIKOPTER
Støping i betong ved hjelp av helikopter til støping av fundament til feks hytter, eller forskaling av moloer, kaier, deminger, m.m. er noe våre piloter er godt trente på.
Helikopter er et svært effektivt og miljøvennlig alternativ når fremkommeligheten på vei er vanskelig, og sikrer at betongen er på plass kort tid etter at den kommer ut av blanderen.
Helikopteret flyr ferdigbetong i betongbøtter (også kalt tobber) fra lastepunkt i nærheten av byggeplassen. Typisk kan man frakte 6 m3 på én time om avstanden er mindre enn ca én km og det er ukompliserte omgivelser.
HELITRANS har egne betongbøtter som kan frakte opp til ca 350 liter betong per tur. Fra betongtobbene tømmes betongen direkte i forskallingen. Man kan også bruke flere tobber for høyere effektivitet slik at man bytter i stede for å vente på fylling.
HYTTE
Når hytta ligger litt ufremkommelig kan helikoptertransport være et godt alternativ. Helikopter er ikke bare en effektiv transportmulighet for materiell, men for større ting skal monteres, samt befraktning av proviant og personell.
Den korte helga kan lett forlenges ved å hoppe over den lange bilturen.
Les mer på Hyttelast.no
JAKT OG FISKE
Jaktlaget kan transporteres litt lengre, og å fiske i det innerste vannet kan bli en realitet.
STIBYGGING
Når det skal bygges stier, sykkelvei eller sherpatrapper i litt grisgrendte strøk, setter ikke terrenget noen stopper for våre maskiner og piloter.
Stibygging krever mye materialer til vanskelig fremkommelige områder. Transport av grus, heller og broer gjøres enkelt med helikopter. Det samme med stein og annet materiale.
Alt er mye enklere med helikopter når det ikke er kjørbar vei parallelt med stien – noe det sjelden er.
FOTO & VIDEO
FILMING: Foto Kristian Karset Broen.
Våre piloter går gjennom eget trenings- og utsjekkingsprogram før de autoriseres som piloter for fotoflyging.
Dette er en garanti for deg som kunde med tanke på bildekvalitet og sikkerhet under oppdraget.
Det er ikke lenger krav om lisens eller forhåndstillatelse for fotografering/filming fra luften, eller bruk av andre luftbårne sensorsystemer, så lenge det ikke innhentes informasjon fra eller over forbudsområdene.