Norges største innenlands helikopter operatør, Helitrans, har etter europeisk og norsk godkjenning, tatt i bruk den aller første Airbus VR-simulatoren i sitt slag.

Etter en lang og omfattende prosess har det norske luftfartstilsynet gitt tommelen opp for at de første pilotene i Helitrans kan gjennomføre trening og sertifikatfornyelse i en Airbus VR-simulator. Norge er det første landet i verden som formelt godkjenner bruk av denne typen VR-simulator.

– Dette er en viktig milepæl for Helitrans og alle de andre operatørene innenfor innenlands helikopter, sier administrerende direktør i Helitrans, Ole Christian Melhus. – Helitrans har lenge jobbet med produsenten, VRM Switzerland, for å utvikle VR-simulatoren i henhold til våre krav og behov, samt å få den godkjent av EASA, den europeiske luftfartsmyndigheten og Luftfartstilsynet. Det har vært en lang prosess, og nå er vi utrolig glade for at dette har kommet i orden.

Markedet for helikoptertjenester på innlandet benytter nesten utelukkende helikopter av typen Airbus H125. Med sin høye løfteevne, fleksibilitet og lette navigasjon er den blitt arbeidshesten i bransjen.  VR-simulatoren er derfor spesifikt utviklet for denne helikoptertypen.

– Hele det involverte teamet til Helitrans, Norges største innenlands helikopteroperatør, er stolte over å være det første selskapet i verden som opererer en godkjent VR basert FTD Level 3 Airbus H125 simulator. Godkjenningen fra EASA og Luftfartstilsynet bekrefter vår beslutning om å investere i denne nye teknologien som vil være avgjørende for å øke sikkerhetsnivået og ikke minst bringe helikopter bransjens treningsnivå nærmere tung luftfart gjennom bruk av simulator, sier Ole Christian Melhus, administrerende direktør i Helitrans.

Melhus kommer fra tung luftfart og har førstehåndskunnskap om effekten av sikkerhetsfokusert og strukturert simulatortrening. Han har derfor vært pådriver bruk av simulatortrening, og er sikker på at segmentet for innlandshelikopter har mye å hente på å ta denne teknologien i bruk.

– Vi er stolte av å være en del av et paradigmeskifte og det innovative og sofistikerte treningskonseptet VRM Switzerland nå lanserer, gjennom høyoppløselig 3D-grafikk med sin 360-graders visuelle tilnærming kombinert med realistiske bevegelser av simulatoren. Dette gjør det mulig for oss og andre helikopteroperatører å bygge en sterk trenings- og sikkerhetskultur, og ikke minst redusere hendelses- og ulykkesraten i bransjen, legger Ole Christian Melhus til.

Fra og med 2022 er kravene til trening og sertifikatfornyelse blant piloter i innlands helikopter blitt endret, hvor det nå kreves årlig trening og sertifikatprøve på simulator.

Luftfartstilsynet har fulgt utviklingen og kvalifikasjonsprosessen av den nye VR-baserte simulatoren.

– Luftfartstilsynet anser Airbus-simulatoren for å være et godt verktøy for å øke sikkerheten blant helikopterpiloter og for å bygge en robust sikkerhetskultur, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Godkjenningen i Norge blir også godt mottatt hos produsenten i Sveits.

– For VRM Switzerland er det enestående å være med på å legge til rette for at flyskoler og helikopteroperatører skal kunne trene og utføre kvalifiseringer på en på en VR basert helikopter simulator. Teknologien vår gir piloten en realistisk følelse av å være i et virkelig helikopter. Prosedyrer og nødprosedyrer kan trenes realistisk og uten risiko, også situasjoner som ikke kan trenes i et virkelig helikopter sier Fabi Riesen, administrerende direktør i VRM Switzerland.


Generer kompleks VR-grafikk

Helitrans’ piloter jobber med avanserte oppdrag som montering av master og linjer kraftindustrien, slynglastoppdrag, som krever en høy grad av nøyaktighet. Slike kunder stiller de høyeste krav til trening og kvalifisering før piloter kan arbeide for dem. Mange av arbeidsoppgavene er vanskelige å trene i helikopter og krever derfor simulatortrening.

– Tidligere har vi leid oss inn på konvensjonelle helikoptersimulatorer i utlandet til høye timespriser. Med denne nye teknologiske plattformen forutser jeg en unik mulighet for å trene på våre tolv spesielle helikopteroperasjoner slik som underhengene last, landing på skip, brannslukking, med flere, i et større og mer realistisk 360-graders miljø, sier Melhus.

Tradisjonelle fly og helikoptersimulatorer etterligner cockpiten på den spesifikke maskinen de simulerer og benytter stor skjermer som erstatter vinduene og viser omgivelsene. Den nye VR simulatoren er helt annerledes bygget.

Skjermene er erstattet med VR-briller tilkoblet en kraftig datamaskin som produserer avansert 3d grafikk, ikke bare av omgivelsene, men også av interiøret og dashbordet med alle instrumentene. VR-brillenes oppdatering er synkronisert med pilotens hodebevegelser slik at alt skal føles naturlig. Til og med pilotens hender som kontrollerer instrumentene er visualisert i VR-brillene slik at opplevelsen skal bli så nøyaktig og realistisk som mulig.

Innretningen hvor piloten sitter er montert på en elektrisk kontrollert, mekanisk plattform som beveger seg i følge med det virtuelle helikopteret og gir piloten en realistisk følelse av bevegelsene helikopteret gjør.

– Hva moderne teknologi har fått til på denne fronten er bare helt fantastisk, sier Melhus. – Realismen i den nye simulatoren overgår de tradisjonelle simulatorene en lang vei med sin 360-graders visuelle tilnærming, og vi har mottatt stor interesse for simulatoren fra andre selskaper. Alle operatører vil være velkommen!

I tillegg til realismen i de nye simulatorene, er ikke dette bare en flysimulator hvor du flyr fra A til B og trener nødprosedyrer.

– VRM Switzerland har lagt ned et enormt arbeid i å lage realistiske treningsopplegg som er tilpasset ulike oppdragstyper, som lasteflyving med underhengene last, montering av master, brannslukking, og en rekke komplekse manøvrer. Per i dag finnes det ingen andre simulatorer som kan tilby denne formen for simulatortrening eller realisme med sin 360-graders visuelle tilnærming, forteller Melhus.

Verdens første mobile godkjente Airbus simulator

Helitrans har alt tatt i bruk VR-simulatoren internt for egne piloter, men vil også leie den ut til andre operatører.

– I Helitrans er vi ekstremt opptatt av flysikkerheten, ikke bare for våre egne piloter, men for hele bransjen. Denne simulatoren flytter flysikkerheten i innenlandssegmentet kvantesprang forover og da er det viktig for oss at hele bransjen kan dra nytte av denne teknologien gjennom lokal tilstedeværelse i Norge, sier Melhus.

Helitrans har investert i to Airbus H125 simulatorer, den ene er plassert på CAE sitt trenings- og simulatorsenter på Gardemoen, sammen med de andre flysimulatorene der, mens den andre er montert i en mobil innretning som kan flyttes etter behov. Dette gir stor fleksibilitet både for egne og andres behov.

– I stedet for å sende pilotene til helikoptersimulatorer i utlandet, kan vi nå gjennomføre treningen ute i distriktene, der hvor pilotene befinner seg. Dette vil være positivt for alle involverte hvor vi samtidig sikrer god gjennomføringsmulighet kombinert med reduserte kostander, avslutter Ole Christian Melhus.

Begge simulatorene vil inngå i Helitrans nye fly- og helikopter skole, opprettet som et datterselskap, under navnet Scandinavian Aerospace Academy AS. Simulatorene vil bli tilgjengelig for alle operatører hvor det vil bli åpnet for bookinger fra og med den 1 juli 2022.